Lelaki baik untuk perempuan baik - Revisited

"Salam.

Er saudara....sy x faham bahagian mensyirikan tu. Pd pdpt sy, dia (sahabat saudara) x melakukan syirik. Mungkin pada masa tu dia niat mcm ni..."Ooo, aku tgk aku ni jahat lg rupanya. -istighfar- Cemana aku nk dpt bini yg baik sedangkan aku ni pun bukannya baik sgt. Oleh itu, mulai hari ni aku nak perbaiki diri aku kerana Allah taala & semoga aku dikurniakan isteri yg baik lg solehah".

Ini cumalah buah pandangan saya...Mungkin sy xtau situasi yg sebenar. Kalo ada salah silap tlg betulkan ye. Terima kasih."

layyinulharir: mcm mn dia nak dapat org yg baik tnpa mensyirikkan ALLAH?
26 Jun 09, 21:29
layyinulharir: mksudnya kalu org tu xbaik,mmg xda pluangla dpt org yg baik?
26 Jun 09, 21:29
layyinulharir: xpahamlah artikel llk baik 4 pmpuan baik
26 Jun 09, 21:26
layyinulharir: Assalamu'alaikum


Diantara mendapatkan isteri yang dan mendapat keredhoan Allah yang mana satu kita utamakan? dalam membersihkan diri yang seharusnya ditujukan kepada Allah SWT semata-mata, untuk siapa kita beramal?

Seandainya niat utama ibadah bertukar kepada kerana mahukan isteri yang baik, bukankah itu syirik? beribadah kerana sesuatu selain Allah SWT.

Ini berlaku seandainya isteri yang baik itu digambarkan dengan nafsu, membayangkan kecantikan, kelembutan seorang wanita dan sebagainya. Maka tujuan amalan tadi kerana mencari isteri - mencari isteri kerana nafsu - maka jadi lah tujuan amal tadi sebenarnya kerana nafsu...

Namun syirik ini bukanlah bermakna syirik yang besar, cuma ia boleh merosakkan keikhlasan dan memakan amalan.

Menginginkan seorang isteri yang baik juga boleh digambarkan oleh iman, apabila dia menggambarkan isterinya nanti seorang yang akan menguatkan imannya, meneguhkan lagi pendiriannya, dan berkerjasama mengharungi ujian-ujian dunia dalam menuju ke negeri abadi nanti.

Kan iman itu ada beberapa peringkat, imannya seorang saudagar, beribadat kepada Allah kerana menginginkan ganjaran yang Allah janjikan padanya... Iman ini tetap diterima, namun kurang la darjat nya di sisi Allah SWT.

Memperbaiki diri kerana menginginkan pasangan yang baik dan beriman itu baik tetapi lebih baik kalau memperbaiki diri semata-mata kerana Allah SWT. Kerana kita cuma hamba, seharusnya menyerahkan segala-galanya kepada Allah SWT. Seharusnya mempersembahkan segala-galannya kerana Allah SWT.

Ya Allah, Inna Solati, wa Nusuki, wa Mahyaya, wa Mamati lillahi rabbil Alamin... Ya Allah sesungguhnya solatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata keranaMu, tuhan sekalian Alam...

[+/-] Selengkapnya...